John Locke



John Locke syntyi 1600-luvun Englantiin. Hänet muistetaan filosofina, lääkärinä ja valtiomiehenä. Locke tunnetaan parhaiten empirismin sekä liberalismin (erityisesti laajojen yksilönvapauksien, tasa-arvon ja uskonnollisen suvaitsevaisuuden) puolustajana. Hänen yhteiskuntafilosofiansa on vaikuttanut muun muassa Englannin parlamentin sekä Yhdysvaltain perustuslain muodostumiseen.

ELÄMÄSTÄ
John Locke syntyi vuonna 1632 Lounais-Englannin Wringtoniin. Locken isä oli kiinnostunut kirkollisista ja yhteiskunnallisista asioista — hänen tiedonhalunsa kyseisiä asioita kohtaan vaikutti suuresti myös Locken kasvatukseen. Isän tuttavallinen suhde paikallisen parlamentin jäseneen mahdollisti Lockelle huomattavasti varallisuustasoaan paremmat koulutusmahdollisuudet Lontoon Westminster Schoolissa. Locke suhtautui kriittisesti saamaansa koulutukseen, erityisesti aristoteeliseen dogmatismiin. (Sinokki, 2013.) Valmistuttuaan hän jatkoi Oxfordin yliopistoon opiskelemaan jumaluusoppia, ja samoihin aikoihin hän kiinnostui myös lääketieteestä (Forsius).
Oxfordissa Locke tutustui merkittävää poliittista vaikutusvaltaa omaavaan Shaftesburyn jaarliin, jonka luokse hän muutti Lontooseen. Locke toimi hallinnollisissa viroissa, sihteerinä, avustajana sekä lääkärinä, ja vuonna 1668 hänet hyväksyttiin Lontoon Royal Societyyn. Vuonna 1675 Locke joutui lähtemään maanpakoon Ranskaan poliittisen epävakauden ja Shaftesburyn kanssa kirjoittamansa, poltettavaksi määrätyn kiistakirjoituksen vuoksi. Tilanteen rauhoituttua hän palasi Englantiin, mutta joutui vuonna 1683 lähtemään jälleen maanpakoon Hollantiin ollessaan epäiltynä vallankumouksen järjestelyistä. (Sinokki, 2013.)
Maanpaon aikana Locke kirjoitti paljon ja julkaisi Tutkielman inhimillisestä ymmärryksestä. Vuonna 1689 hallitsijan vaihtuessa Locke saattoi palata Englantiin. Pian sen jälkeen hän julkaisi Tutkielman, Kaksi tutkielmaa hallitusvallasta sekä Kirjeen suvaitsevaisuudesta. Vuonna 1696 Locke oli perustamassa kauppaneuvostoa, jonka johdossa toimiessaan hän käytti elämänsä suurinta poliittista valtaa 1700-luvulle asti. Silloin Locke joutui vetäytymään tehtävästä terveydentilansa vuoksi, ja viimeiset vuotensa hän vietti maaseudulla ystäviensä luona. Locke kuoli vuonna 1704. Vasta hieman ennen kuolemaansa hän tunnusti suurimman osan yhteiskunnallisista kirjoituksista omikseen. (Sinokki, 2013.)

TEOKSISTA
Locken filosofinen tuotanto jaetaan tietoteoriaan ja yhteiskuntafilosofiaan. Ensimmäiseen näistä perehtyy Tutkielma inhimillisestä ymmärryksestä, jonka Locke julkaisi nimellään jo omana aikanaan. (Sinokki, 2013.) Hänen tietoteoriset näkemyksensä tunnetaan parhaiten empirismistä, kokemusperäisyydestä, tiedon lähteenä. Kaikki ajattelun ja tiedon ainekset ovat siis peräisin kokemuksesta. Ihmisen syntyessä mieli on kuin tyhjä taulu, ’’tabula rasa’’, jonka vasta kokemus ”kalustaa” antaen tietoa maailmasta ja itsestämme. Ideat ulkoisesta todellisuudesta ovat siis aistivaikutelmia, joita ulkoinen todellisuus on luonut aisteihimme. (Ayers, 1997, s. 11.)
Locken yhteiskuntafilosofiset tekstit jakautuvat uskonnonvapautta koskeviin kirjoituksiin sekä yhteiskuntateoriaan, josta erityisesti kertovan Kaksi tutkielmaa hallitusvallasta hän kirjoitti ollessaan maanpaossa. Sen oli tarkoitus oikeuttaa Englannin tuleva kansannousu. Ensimmäinen tutkielma argumentoi kuninkaan yksinvallan oikeutusta vastaan ja on jälkimmäistä tutkielmaa aikakausisidonnaisempi. (Sinokki, 2013) Toinen tutkielma puolestaan kertoo ’’poliittisen vallan alkuperästä, laajuudesta ja tarkoituksesta’’ (Koikkalainen).
Locken mukaan Jumala on luonut kaikki tasa-arvoisiksi, joten kukaan ei voi asettaa itseään muiden yläpuolelle.Thomas Hobbesin tapaan Locke ajattelee aikojen alussa olleen luonnontilan, jossa yhteiskuntaa ei ole. Toisin kuin Hobbes, Locke kuitenkin ajatteli Jumalan antaneen kaikille järjen, joten jokaisen on mahdollista tavoittaa tietyt moraaliperiaatteet, joita tulee kunnioittaa (esimerkiksi elämä, vapaus ja omaisuus). Ihmiset pyrkivät luonnontilassakin elämään sovussa. Yhteiskuntasopimuksen kannattavuuteen johtavat kuitenkin monet seikat. Ristiriitatilanteilta ei voi välttyä tuomioistuimen puuttuessa, sillä jokainen joutuu tuomaroimaan omaa asiaansa. Syntyy kateutta, kostoa ja epätasa-arvoa heikompien ja vahvempien välille. Ihminen ei myöskään aina osaa tai halua noudattaa moraaliperiaatetta, vaikka tietääkin kuinka toimia. (Sinokki, 2013.)
Locke tunnetaan myös omistusoikeuden puoltamisesta. Hänen mukaansa materiaalin lisäksi ihmisellä on omaisuus omassa persoonassaan, jolloin siihen ei kenelläkään muulla voi olla oikeutta. Aineelliseen omaisuuteen ihminen saa oikeuden liitettyään siihen omistamaansa persoonaansa työn muodossa — tuottaahan työ aineeseen suurimman osan sen arvosta (vertaa heinikkoa ja viljeltyä vehnäpeltoa). Rahan kehittyminen mahdollistaa omaisuuden kerryttämisen. (Locke, 1995, s. 66) Omaisuuden karttuminen lisää luonnontilaisten suhteiden vääristymistä ja siten järkevyyttä solmia yhteiskuntasopimus (Sinokki, 2013).
Ihmiset siis solmivat yhteiskuntasopimuksen turvatakseen omat luonnolliset oikeutensa, mikä samalla tarkoittaa joidenkin oikeuksien luovuttamista hallitsijalle. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuus riippuu siitä, kuinka hyvin kansalaisten oikeudet kyetään turvaamaan. Jos valtiovalta ei siihen kykene, se voidaan syrjäyttää. Kaikki vallankäyttö on lähtöisin kansalaisten suostumuksesta, joten on sallittavaa erottaa oikeutettu ja oikeuttamaton hallitsemistapa. Yhteiskunnan tarkoitus on nimenomaan rauhan ja turvallisuuden turvaaminen sekä yksilönvapauden esteiden poistaminen. Muutoin sen ei tule puuttua yksilön elämään esimerkiksi hyvinvointioikeuksista huolehtimalla. (Sinokki, 2013.)
Uskonnonvapautta koskevissa teksteissään Locke ajattelee maailmassa olevan vain yksi totuus, jonka avulla pelastuksen voi saavuttaa. Koska monet uskonasiat jäävät ihmisjärjen ulottumattomiin, ei niistä voida saada varmaa tietoa. Uskonkiistat ovat siis ratkaisemattomia. Valtion ei pidä suosia yhtä uskontoa, sillä sen todenmukaisuudesta ei voida saada varmuutta. Valtion tehtävän ollessa kansalaisten tasa-arvoinen hyvinvoinnin takaaminen, tulee sen myös sallia jokaisen harjoittaa oman pelastumiskäsityksensä mukaista uskontoa. (Sinokki, 2013.)

LÄHTEET

INTERNET

FORSIUS, Arno: John Locke (1632 – 1704) – filosofi, lääkäri ja kasvattaja. Lääketiedettä –                        kulttuuria – ihmisiä, kuvauksia historiasta.                                                                               
Saatavissa: http://www.saunalahti.fi/arnoldus/locke.html. Luettu 21.9.2013
                     
KOIKKALAINEN, Petri: Poliittisen vallan jäljillä. Filosofinen aikakauslehti N&N.
Saatavissa: http://netn.fi/296/netn_296_kirja2.html. Luettu 20.9.2013

SINOKKI, Jani: John Locke. Filosofia.fi. Julkaistu 12.3.2013
Saatavissa: http://filosofia.fi/node/6465. Luettu 21.9.2013


KIRJALLISUUS

AYERS, Michael, 1997: Locke. Kustannusosakeyhtiö Otava. Helsinki.

LOCKE, John, 1995 (1689):  Tutkielma hallitusvallasta. Gaudeamus. Tampere.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti